fredag 12 juni 2015

Att ära människor = Att respektera



I Islam brukar man säga subhanallah, vilket betyder glory to Allah, alltså ära åt Allah.

Nyligen har jag fördjupat den förståelsen med hjälp av Teal Swan som använde uttrycket att ära ens gränser, istället för att acceptera eller respektera gränserna.

Detta klingade så fint och djupt i mig och jag tog till mig det omedelbart.

Min man pratar mycket om respekt och nu har jag fått det i ett helt nytt sammanhang.

Idag, när vi satt och pratade ringde det på mobilen. Han svarade direkt utan att ursäkta sig eller be om tillåtelse att få ta samtalet. Han svarade inte heller den andre med att dröja ett ögonblick eller vänta en stund utan pratade klart med personen på mobilen.

Detta är ett av många sammanhang där han kastar ut en fråga i luften och låter andre personen vänta. Det gör han med många människor.

Hans energi går åt många håll på en gång och fokus på en sak i taget är lågt.

Jag pratade därför med honom och lät honom förstå att det inte var okej att han kastade bollen (frågan) till mig och inte lyssnade på svaret, utan gjorde tusen andra saker emellan. Jag sa att det är inte heller okej att han gör så när någon ringer. Den som ringer vet ju inte var han är eller vad han gör. Den som ringer avbryter faktiskt ett samtal utan att veta det, och borde därför kunna acceptera att man kanske inte kan prata

Jag sa till honom att jag vill att han börjar att ära personer han pratar med genom att ge dem sin odelade uppmärksamhet och be om tillåtelse eller åtminstone be om ursäkt för att ta ett telefonsamtal.

Vi ska ära Allah. Vi ska respektera Allah. Vi ska också ära oss själva och sätta gränser för vad som är okej och inte okej och berätta det för de som inte ärar dessa gränser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar