måndag 18 januari 2016

Vem har modet att följa sitt hjärta och glädjen? Vem har modet att följa Allah?



För att lära känna Allah, måste vi följa Honom. Om vi inte följer Honom kommer vi ändå att lära känna Allah, genom kontrasten. Detta kallas för kontrast.

Läs mer i mitt förra inlägg om kontrast här.

Jag lärde mig förra året att Allah är där kärlek, glädje och allt positivt är. Allah är också tillgänglig där det inte finns kärlek, glädje och positivitet, eftersom brist på kärlek ger upphov till önskningar om kärlek och i önskningarna, om man följer dem, finns Allah. 

Så, vad är min första utmaning?

Jag vill vara nära Allah. Men hur vet jag om jag är nära Allah? Jo, genom att lyssna på mitt hjärta. Så vad säger mitt hjärta? Hur nära Allah är jag?

Jag har sömnbrist, jag är trött, omotiverad. Det ger upphov till drömmar om sömn och sängliggande. 

Och det är precis där, i sömnen, som vi återvänder till Allah. 

Sömnen är den lilla döden, som den också kallas, då vi återvänder till Allah, precis som Döden är platsen då vi återvänder till Allah. 

Sömnen och Döden är alltså ingenting dåligt. Sömnen och döden är välsignelser. Men tyvärr vet vi inte det, eftersom vi lever. 

Jag längtar knappast efter döden. Jag är rädd för döden, så dit ska jag inte och jag lever inte för att dö. Döden är inte vårt mål i livet, utan vårt mål är att lära känna Allah. Döden är bara vår Exit, då vi återgår till Allah. 

Men sömnen, den är efterlängtad, trots att den är "lilla döden". Jag är dock rädd för att somna. Det är det som är problemet. 

För om man är rädd för någonting som är vägen till Allah, så måste man ta itu med ens skuggor, ens rädsla, ens trauma, som påverkar ens omdöme och känslor. 

För det är rädslan som är hindret. Rädsla finns inte hos nyfödda. Inte i början. Rädsla kommer senare. 

Rädsla är Shaytans viskningar. Känner vi rädsla vet vi att vi är på fel väg.

Vi måste alltså ta itu med vår rädsla. Rädsla för sömn. Rädsla för död. 

Varför känner vi rädsla för sömnen? Varför för döden?

När sömnen är så skön när man väl är i den?

Så jag ska dels börja somna, dels ta itu med min rädsla för att sova, genom att göra vissa Shadow-work övningar. 

Min önskan är att få sova. I sömnen finner jag Allah. 
Min kropp, mitt intellekt och mina känslor säger, stopp, sluta skriva, gå och sov. 

Så, det är precis det jag ska göra inchallah. 

Nu. 

Bi-ism-illah. 

I Allah Namn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar