måndag 22 februari 2016

Björken är full av näringsrik magnesium en gång per år



Det finns en anledning till att man ska äta i säsong, mer än att det är bra för miljön.

Visst kan man äta importerade frukter och grönsaker, men det finns fler än en anledning till att vi håller oss till de mer säsongsbetonade växterna som finns i vår närhet.

Dels är de mer anpassade för oss näringsmässigt för de som bor i dess närhet. De har allt vi behöver för att frodas här och nu.

Björken är en av dessa. En gång per år, i början på våren innan löven har spruckit ut fyller björken sina grenar med näringsrik sav, som är speciellt fylld med magnesium.

Detta fenomen fick mig att tänka att det nog är så med oss människor också. Vi behöver titta mer på naturen och se vad som händer där, ta tillvara på de växter som finns där och börja följa säsongens gröna skafferi.

Magnesium

Magnesium fylls på mellan februari och april, så då är det bra att passa på att ta sav från björken. Om man hellre vill det kan man köpa magnesiumtillskott i hälsokostbutiken.

Februari-april är en tid då magnesium verkar vara viktigt.

Vilken mat innehåller mer magnesium?

Gräslök (april-oktober)
Spenat (Maj-Augusti)
Basilika (Juni-September)
Dill (Juni-September)
Broccoli (Juni-November)

Jag kan alltså tänka mig att tiden precis innan de plockas är den kritiska tiden för då vi behöver extra mycket magnesium.

Alltså från februari till juni.

Övriga importerade:
Kakao
Brasilianska nötter
Pumpafrön
Mandel
Pinjenötter
Vattenmelonfrön
Pepparmynta
Sesamfrön
Solrosfrön
Linfrön
Okra (Tropisk växt som skördas råa)

Dessa är alltså goda alternativ under respektive perioder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar