lördag 7 maj 2016

Hur blir du lycklig? Ta reda på vilka dina kärnvärden är.



Hur blir man lycklig och vad är hemligheten för att leva ett lyckligt liv?

Igår kväll lyssnade jag på Teal Swans senaste video: hur man blir lycklig. Här är videon "The Secret to a Happy life":



Hon menade att man blir lycklig om man lever efter sina personliga kärnvärden. Dessa varierar från person till person.

Hur tar man reda på sina kärnvärden?

Man tar sina mål och ser vilken mening man har länkat till det.

T ex

Ett av mina mål är att vara pigg och energisk. Är jag det? Nej. Varför vill jag vara pigg och energisk? Vad betyder det att vara pigg och energisk? Det betyder att jag gör rätt och lever rätt och hinner och orkar vara den bästa jag kan vara. Jag kommer bli karismatisk och hinna påverka fler.

När jag tagit fram alla mina mål och vilken betydelse jag har länkat till målet prioriterar jag vilken som är viktigast för mig.

Ex min lista blev så här:

Mål:
Att bli smart och tydlig och vara klar i tanken.
Betydelse: Betyder att jag klarat av någonting och att jag gör någonting rätt.

Mål:
Att vara en ordentlig mamma.
Betydelse: Betyder att jag kan vara stolt över mig själv och bli sedd.

Mål:
Att ha en hög karriär som chef, eller expert.
Betydelse: Betyder att jag har ett värde och kommer till nytta för viktiga beslut. Att jag känner mig viktig.

Mål:
Att skriva en bok.
Betydelse: Att jag imponerar på andra och de förundras av mig.

Mål:
Att vara gift med en snäll man.
Betydelse: Betyder trygghet och kärlek och glädje.

Mål:
Att ha en snygg, sexig figur.
Betydelse: Betyder att jag mår bra och jag har makt att manipulera/påverka andra. Att jag gör rätt.

Mål:
Att vara till nytta för andra.

Mål:
Att bli perfekt.
Betydelse: Betyder att jag är någon att se upp till.

Mål:
Att ha vänner.
Betydelse: Betyder att jag kan vara mig själv, är förstådd och är stöttad.

Mål:
Bli rik.
Betydelse: Att ha tillgång till det jag behöver när jag behöver det : Glädje och lätthet och entusiasm.

Mål:
Att rena mig emotionellt.
Betydelse: Betyder att jag får en starkare inre kärna, bättre självförtroende och självkänsla och en starkare karaktär.

Mål:
Att vara med mina barn.
Betydelse: De växer upp till starka människor med emotionell självkänsla och självförtroende.

Mål:
Hindra andra från att lida.
Betydelse: Glädje och kärlek.



Vilka saker gör jag som inte är i linje med mina värden?

Jag äter fel mat.
Jag umgås inte med folk så mycket. Jag har dåligt självförtroende och självkänsla.
Jag satsar inte 100% på min karriär för att tjäna miljoner på business.
Jag gör inte saker som påverkar många människor positivt. Bara ett par blir påverkade och jag vet inte hur mycket - vill analysera hur mycket jag påverkar andra.

Vad gör jag rätt?

Mina barn är duktiga på att sätta gränser och det syns att de börjar bli starka som människor. Jag arbetar för att bli smart, klar i tanken och höja mitt medvetande varje dag. Jag förhindrar emotionella, fysiska och psykiska skador på mig och min familj och andra människor.

Vilket mål/värde prioriterar jag högst?
Jag är osäker på rangordningen, men här är ett första förslag:


  1. Att hindra/förhindra emotionella, fysiska och psykiska skador på mig och min familj och andra människor, dvs skydda dem och höja deras medvetande och mitt egna. 
  2. Jag vill känna mig viktig.
  3. Sedan vill jag rena mig och höja mitt medvetande. 
  4. Jag vill vara till nytta för andra människor. 
  5. Jag vill sätta min tro på det högsta goda framför andras förväntningar på hur det "ska vara". 


Om man är osäker på rangordningen så kommer Allah att visa dig omständigheter och situationer som kommer att hjälpa dig att sålla mellan dina egna värden.

Vad har detta med lycka att göra?

Ju mer du lever efter dina värden, desto lyckligare blir du. Ju större gap du har mellan dina målvärden och vad du gör idag, desto olyckligare är du.


Lever du i förnekelse eller lever du ett lyckligt liv?


Undviker du, skjuter du upp, eller är du alltför upptaget för att tänka på lycka?
Vägrar du att erkänna viktiga saker och tro på vissa saker?
Ignorerar du viktiga saker?
Glömmer du saker?
Förminskar du, rationaliserar du, insisterar du på att allt kommer bli ok?
Skyller du på omständigheter, argumenterar du, manipulerar du?
Distraherar du, är du hjälplös eller har tappat hoppet?
Har du självdestruktiva tankar och beteende och känslor av skuld och skam?

Ja, då är det dags att ta tag i lyckoproblemet. Erkänn nummer ett. Gå vidare till nummer två och ha kännedom om att min högsta lycka är att se andra lyckliga. Så du har mitt stöd på vägen på lycka.

1. Du är inte lycklig
2. Börja bli lycklig.
3. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar