söndag 31 juli 2016

Soleruption för ett par dagar sedan är orsaken till jordbävningarna som pågår just nu. Risk för tsunamis.



Imorgon ska jag till arbetsförmedlingen. Egentligen vill jag iväg till närmaste berg som är så högt som möjligt. I Göteborg är det Ramberget som är 87 m högt, vilket kan behövas om vi stöter på en tsunami imorgon, vilket är troligt!! Förra gången det var en tsunami i Japan skedde en soleruption när jorden var vänd mot solen och därmed en jordbävning som följde på soleruptionen som ledde till tsunamin.

Om Norden är vänt mot solen imorgon är det stor risk att vi får en tsunami här. Jag hoppas inte det.

Om du kan engelska får du veta mer hur soleruptioner påverkar jordens magnetosfär och hur det skapar jordbävningar.


Än så länge har det bara tillstött ett par jordbävningar på ett par ställen på jorden bland annat i Europa. Vill du veta mer, gå in på CERNs hemsida.

Idag, söndag, regnar det i omgångar. Mycket regn. Jag har ont i huvudet.

I Halland finns det ett militärkomplex på det ställe jag tänkte åka till ifall det blir en stor tsunami. Varför har de lagt till så högt upp, ovanför den högsta kustlinjen? Är de medvetna om risken för tsunamis? Jag undrar.

Det är också risk för tromber och orkaner. Läs mer på gp.se om tromber som sker nu 31 juli 2016 i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar