fredag 12 augusti 2016

100-dagars utmaning : skriva en bok innan nyår 2017


Jag vill utmana mig och skriva en roman, bra eller dålig, inom 100 dagar. Min deadline är nyårsafton 2017.

Jag har redan gjort synopsin med kapitelindelningarna. Jag kommer att skriva på ett kapitel varje dag den här månaden. Sedan lägga till på varje kapitel månaden därpå.

Första kapitlet kommer jag skriva här nedan, bra eller dålig, spelar ingen roll, bara jag skriver.

Kapitel 1

Nice. Så vacker när man ser det på vykort. Varmt, djupt och böljande ligger kullarna som slätter sig ner mot medelhavets vackra akvamarin. Vita segelbåtars metall reflekterar solen och bränner ögonlocken. Vyn nedanför platån hon står på omges av vita hus. Det luktar bränt kött. Solen bränner huden som lämnats otäckt. En brännande vindpust stryker sig över hennes kropp. Hettan stärker henne, och lämnar hennes huvud pulserande och het. Hon letar efter en kiosk där hon kan dricka läsk med is. Hon lämnar platån och vägleder sig själv mot turisterna som ringlar sig framför oasen av iskall dryck. Deras pengar är ute och klara för att transfereras mot kylande vätska. Petra rotar i sin egen mockaväska med kedja som axelbärare för mynt. Hon hittar tillräckligt för att kunna köpa en liten dryck cola. Isen plockar hon ut och klämmer på. Hon tar den och stryker den innanför kläderna mot den heta nacken. Ljummet vatten rinner nerför skjortan och stannar för att snabbt blandas med svett.

En man med förkläde närmar sig henne. Han har sedlar i sin hand. Hon lyfter blicken och ser ner på hans hand. Vad vill den här mannen henne? Hon blir förbryllad för ett ögonblick. Sedan glimtar en pistol fram i buskarna längre bort. Hon reagerar och hoppar över mannen för att skydda honom. Han träffas av kulan. Människor rusar iväg, repellerade av kaoset. Hon tar pengarna som mannen ville ge henne och springer efter pistolmännen. Hon ser dem inte och går tillbaka till den döde mannen. Hon letar igenom hans fickor och hittar en mobil och nycklar. Hon testar att trycka på bilnyckeln och till sin glädje blippar en silvrig bil med rundade fälgar till. Hon går dit och sätter sig i bilen...

Fortsättning följer...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar