lördag 17 september 2016

Jag är urusel på att skriva böcker - hur gör man?

Skriva en bok
 Att skriva en bok verkar lätt, men är det inte. Jag misslyckas varje gång.

Var ska jag börja? Jo, jag måste ställa en fråga. Eller någon måste ställa en fråga. På så sätt kommer jag igång. Men vilken fråga?

Vi kan börja med att utgå från mig själv. Vem sjutton är jag?

Jag kan ge mitt cv och utgå från vilka jobb jag har haft. Jag kan berätta om vilken geografisk plats jag kommer ifrån, vilken religion jag har och vilken tro jag har. Jag kan berätta vilka sjukdomar jag har och vilka tankar jag tänker. Detta skulle kunna ge en mer sammansatt bild av mig. Jag berätta om mitt ursprung om min familj, men också mer allmänt, om människans ursprung. Kanske räcker detta?

Jag vill översätta vissa böcker som jag anser är viktiga för svenskar. Jag önskar skriva noveller och romaner.

Min fråga är hur jag kan få mer energi. Tankar, mat, prioriteringar. Dessa påverkar såklart.

En annan fråga är vilket syfte jag har med mitt liv.

Om jag börjar prata kan jag inte sluta. Men det kan vara svårt att hänga med i alla detaljer om man inte har alla bakgrundsfakta.

Jag vill skriva ner alla kreativa idéer som man kan använda för att skapa någonting fantastiskt. T ex hur jag byggde upp ett helt företag i Tunisien. Och skriva det i novell eller romanform. Jag älskar nya tekniker, fysik, kemi med mera. Jag gillar science fiction-tekniker och tankar som fortfarande inte finns men som är under utveckling.

Kanske jag ska skriva en bok "Hur jag blev jag".

Först alla ”fakta”; t ex geografi, biologi osv. Sedan mina tankar och min tro.

Voilà. Mer spännande än så kan det inte bli. Eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar