torsdag 6 oktober 2016

Metaphysical Anatomy av Evette Rose

Metaphysical Anatomy - Volume One av Evette Rose
Nu har jag äntligen i min hand den starkt efterlängtade boken Metaphysical Anatomy av Evette Rose. Köpte den genom Amazon. Boken kopplar ihop vilka tankar och känslor som har med vissa symptom och sjukdomar att göra.

Jag vill nu börja engagera mig i processen i att utforska mina symptom och sjukdomar genom livet för att se ett mönster någonstans.

Syftet är att se mönster i mitt liv, så att jag medvetet kan förändra de delar jag inte vill ha kvar.

Sjukdoms- och olyckshistorik

Föddes: Halvt döv på vänstra örat och med gulsot. Fick blodtransfusion.
Hade många öroninflammationer när jag var fem år. Jag bröt också armen, den högra och fick operera den.
När jag var sju-åtta fick jag glasögon. Synen blev värre och värre tills idag, värst på högra ögat. Närsynthet.
Hade lågt järnvärde redan som tonåring och acne. Acne har jag fortfarande tills idag.
Var "tjock" om magen redan som tonåring. När jag var 18 var jag rund om magen, så skolsköterskan kommenterade detta.
Hade regelbundet ont i ryggen, speciellt nedre delen av ryggen. Folk tänkte det berodde på mitt hår som tynger eller att jag ramlat på stången när jag hoppat höjdhopp. Har fortfarande ont i ryggen på samma ställe idag, fast ännu värre. Tänker att det beror på förlossningen och sprutor jag fått.
Har allergier: Pollenallergier sedan tjugoårsåldern. blev värre när jag fick min förste son som också har pollenallergier, liksom min man.
Har allergier mot nötter, liksom mina två söner.
Har allergier mot vetemjöl.
Min son har allergier mot mjölk.
Jag fick problem med förstoppning ännu mer än jag var ung. Fick diagnosen IBS med förstoppning.
Började få ögoninflammationer.
Min dotter föddes med hål i hjärtat som sedan växte ihop.
Hon har kattallergi.
Vi fick huvudlöss som inte ville försvinna under flera år. De återkom hela tiden. Till slut försvann de för gott en dag, av vilken anledning vet jag fortfarande inte. Vi hade testat allt.
Min mamma fick stroke och min mormor hjärtproblem.
Mina två äldsta barn har glasögon, liksom min man.
Jag har extrem trötthet. Min mamma hade fibromyalgi under hela min barndom.
Min äldsta son har fotproblem - plattfot.
Vi har ofta varit sjuka i influensor och förkylningar under många år. Det har börjat minska.
Jag har ofta ont i min ben.
Min tunga vittnar om att min mjälte inte mår så bra - pga allergier?
Min äldste son har adhd med autistiska drag, även om det autistiska verkar minskat.
Jag har nyligen haft yrsel och illamående.

Anledningen till att jag tar min omgivnings symptom är för att de är en spegelbild av mig med.

Jag har ryggproblem, liksom min man, längst ner.
Jag har kalla händer och fötter.
Jag fick diagnosen Rosacea av min läkare för många år sedan.
Jag led av depression, liksom min man gör nu.
Min man lider av sleep apnea,
Jag hade under många år sömnproblem. Jag ville inte sova och kunde till slut inte sova. Vaknade hela tiden på natten.
Mina tänder har gått hål i, liksom min dotters tänder.
Jag har viktproblem - 10 kilo övervikt. Jag hade ont i käkarna för ett par år sedan, tills jag slutade äta vetemjöl.
Jag har tics - små muskelrörelser kring ögon, händer och fötter.
Jag får ofta ont i halsen när jag känner att jag måste hålla tillbaka mina tankar.

Så, var ska jag börja?

Vi börjar med att jag föddes med gulsot.

Gulsot

Gulsot hos nyfödda har ett samband med andra sjukdomar som hepatit, leverproblem och hudproblem.

De känslor som ligger bakom är:
När jag babyn fortfarande ligger kvar i magen kände det att det var många utmaningar som väntade efter födseln. Barnet kan ha känt motstånd att bli född och att hantera de situationer som skulle bli utmanande. Födseltraumat verkar har triggat känslor av att känna sig konstig, rädd, arg och rebellisk mot påverkande krafter.

Babyn verkar har varit stressad som ett resultat av den nya omgivningen och kan ha känt sig oskyddad. De kände sig irriterade och frustrerade av nya människor som påverkade, och till och med hotade med en känsla av att bli verbalt attackerad eller i fara.

Det finns en förfäderslinje där alkohol användes vilket orsakade trauma för levern. Traumat vid födseln (att pressas genom födselkanalen) kan ha triggat igång leverproblemen hos det nyfödda barnet. Traumat som upplevdes vid födseln triggade igång gamla trauma som funnit i släkten. Det är en kollektivt medvetande av ilska, förbittring, fiendskap och trauma från alkoholberoende, som triggas igång i en ny generation.

Babyn kan ha varit medveten om mammans negativa tankar, hennes ilska, förbittring och bitterhet ur känslan av att bli separerad från en partner eller familj under graviditeten. Mamma kan ha känt att hon inte varit stöttad, att hon blivit illa behandlad eller negligerad av sin partner, familj eller vänner. En förälder kan ha känt sig bitter över den nyföddes ankomst.

Så,

Vad kan vi göra åt detta?

Det låter som jag har en släkthistoria att lösa gåtan för.
Min mormor blev gravid med min mamma, vilket var en stor skam. Hon blev avlägsnad från sin familj under graviditeten och var sedan tvungen att adoptera bort mamma, om hon inte ville bli skild från hela sin släkt. Hon valde släkten - hon hade egentligen inget val.

Mamma blev uppfostrad av adoptivföräldrarna, de som jag kallade mormor och morfar. De hade många problem att lösa som jag inte orkar ta itu med här.

Det verkar som att detta kollektiva medvetande triggades igång i mig när jag föddes. Olösta känslor hos min mamma.

Jag vet också att min mamma inte ville ha mig. Han genomgick till och med en rättegång för att verkligen försäkra sig om att jag är hans. Han valde att inte uppfostra mig, utan gifte sig med min halvbrors mamma och träffade inte mig förrän jag var 15 år.

Min mamma säger själv att jag var efterlängtad och att hon njöt av att vara med mig.

Det verkar dock som att min mormor har något med saken att göra. Att min mamma känt sig hotad av henne, vilket sedan ledde till oanade konsekvenser senare i livet, när jag var tjugo.

Nu kan jag antingen meditera över detta, eller göra shadow work. Just nu vill jag inte, så jag hoppar det.

Dövhet på vänstra örat sedan födseln

Allmänt vilka känslor som ligger bakom:

Man känner sig frustrerad av sin omgivning och vill blockera ut det. Samtidigt har man en djup längtan efter att få veta vad som ligger bakom omständigheterna.
En person med stor påverkan kan ha utmanat din skarpa natur. Denna auktoritet kan ha tryckt ner dig när han eller hon utmanat dina gränser (vad du gillar och vad du inte gillar - antingen mentalt, känslomässigt eller både och). Du verkar ha varit den mottagande änden av kritik och fördömelse. Detta lämnade dig halvt söndrig och med en känsla av att såren aldrig kommer att läka. Du känner dig inte förstådd: du känner att andra inte tar sig tid att förstå dig. Detta orsakar att du känner dig ovärderad, ovärdig och som att du är till besvär.

Du känner dig utmanad av ensamhet och tomhet; du känner dig ovälkomnad av resten av samhället. Du känner dig ofta förbittrad som ett resultat av orättvis behandling som du fick genomlida.

Hörselproblem kan också ta sin form i selektivt hörande. Människor blockerar omedvetet ut vissa människor och ljud som de inte tycker om eller som de har fått för mycket av. Detta ljud kan påminna dem om inte så trevliga tider under deras barndom. Det kan också vara att man blockerar ut någon som gnäller och klagar mycket och som orsakar mycket stress. Du kan ha svårt med att visa dina gränser och sätta dem på ett sådant sätt att det respekteras av andra.

Vad du hör kan vara i konflikt med ditt sätt att tänka eller din tro eller så orsakar det dig stress. Detta är särskilt sant om du inte kan komma ifrån omständigheterna eller personen som orsakade dig stressen. Du kan ha kommit till en tidpunkt i ditt liv där allt har stagnerat, är fientligt och ingenting löser sig.

Detta påverkar dig genom att du känner dig orolig, rädd och övergiven. Det gör att du harmas över ditt liv. Du frågar dig ofta, Varför jag?

Hörselproblem kan också har sin orsak i förlängd utsatthet av bullriga områden under långa perioder. Då är det viktigt att utforska hur du kände dig medan du arbetade i sådan omgivning. Utforska känslorna och det du tänkte på när du hörde det ljudet, men också vad du kände dig i ditt privatliv eller i dina relationer. Hörselproblem som beror på högljudda aktiviteter kan i vissa fall tjäna dig. Att inte kunna höra betyder att du inte behöver lyssna på ord och konversationer. Om så är fallet, utforska vem som irriterar dig. Vem är det som säger saker som gör att du känner dig arg, irriterad och som får dig att önska att du kunde fly? Vem eller vad är du trött på att stå ut med?

Så långt, så bra. Men jag var född döv på vänstra örat. Vad säger det om mig då?

Att födas döv

Om man föds döv kan det vara ett genetiskt problem. Utforska släkthistorien och se om det fanns något krigstrauma med höga explosioner, sjukdomar eller fysiskt missbruk när örat. Utforska även graviditetsutvecklingen. Vad gjorde din mamma medan hon var gravid med dig? Hur var hennes omgivning? Var hon sjuk med dåligt immunförsvar när du höll på att utveckla dina öron och hörselnerver? Vad ville hon inte höra medan hon var gravid? Var hon i bullriga miljöer under graviditeten? Hade hon problem med att kommunicera med sin partner medan hon var gravid? Bedrog pappan till barnet modern under graviditeten och hon ville inte höra nyheterna om detta?

Vänstra sidan

Du kan ha haft en kontrollerande och möjligtvis manipulativ mamma eller vårdnadshavare som var dramatisk, explosiv, arg och full av beskyllning. Om du föddes döv så utforska hur din mamma relation till sin mamma och andra kvinnoauktoriteter var. Fanns det stress, spänningar, trauma, kritik och verbala beskyllningar i hennes relationer?

Svar:

Jag kan ana att det fanns mycket stress. Min mamma födde mig med min mormor närvarande. Hon är en mycket skarp kvinna som inte lät någon trampa på henne. Mamma lydde henne i princip alltid.

Men nu är frågan, hur ska jag göra för att lätta upp detta?

Jag behöver att ta reda på om jag är envis för andras sanningar och råd. Hur får det dig att känna dig? Ofta finns det en rädsla att bli känd eller rädsla för framgång. Varför? Vad är det värsta som kan hända?
Du tvingar dig själv att inte höra saker som du inte vill höra. Du kan ha utvecklat en "lyssningsradar" som bara är inställd på negativa konversationer. Som ett resultat är positiva konversationer utblockerade. Du förväntar dig att höra negativa ord och projectioner. Varför?
Vad tänker du på när du lyssnar på människor som påverkar dig?
Utforska födslotraumat och din släkts historia. Försökte din mamma hålla fred med sin partner (i det här fallet mormor)? Hade fler i släkten hörselproblem?

Nu får det räcka för idag. Om du tyckte om vad du läste och vill läsa mer liknande artiklar, kommentera nedan och skriv in din bästa e-mail i rutan till höger så skickar vi uppdateringar med en gång till dig.

Tack för att du läste hela.
Vi syns snart igen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar