lördag 5 november 2016

Ilska är täckmanteln för dold maktlöshet

Ilska är dold maktlöshet
Du har känslor som är i samma nivå som en del andra känslor. Dessa har samma vibration eller närliggande: Ilska, vrede är samma känsla som att vara infängslad, höga hastigheter som innebär bilkrascher, det påverkar din överlevnad.

Anger (uppretad och känsla av vrede) är täckmanteln för rädsla, medan rage (ursinne och hat) är täckmanteln för dold känsla av maktlöshet.

Det handlar om att man gått över dina gränser, och du känner dig maktlös för att upprätthålla dina gränser och för att hantera känslan.

Exempel

Du känner att du måste ha kontroll över din familj och ditt jobb. Du är traktorn som tvingar dig att göra saker som du inte vill. Vilket innebär att du får mer situationer som gör dig ännu mer maktlös. Och därmed ursinnig.

Vad känner du dig maktlös inför?

Barnen vill inte städa sina rum, de vill inte göra sina hemläxor, de vill inte hjälpa till att laga mat.

Så ser vardagen ut för tyskar och svenskar.

Det är så svårt att genomföra det.

Hur ser vardagen ut som är istället för du vill göra?

Vi brukar engagera oss i att inte göra det vi verkligen inte vill.

Frågan är vad som är så dåligt med att inte göra vad vi verkligen vill, t ex att strunta i det, hushållsarbetet?

Ilskan kommer upp för att man ska slippa ta itu med känslor av t ex illamående av att visa vem man verkligen är. Det ligger alltid rädsla bakom, att man blir kallad det ena och det andra. Det kommer att hända, men hur kan man göra att det blir okej? Varför är det inte okej att det gör ont? Om det inte är okej att det aldrig slutar göra ont, varför är det inte okej? Vi har en hel industri som är baserat på att vi inte ska känna någonting, en som är baserat på att vi inte ska känna känslor av sorg, ilska, osv. Det är motståndet till att inte tillåta sig att känna smärta som orsakar ännu mer smärta.

Vi blir apatiska och känslolösa när vi inte längre vill känna.

Vad händer om du pratar med en spirituell person? Vi måste direkt få känslan att bli okej - vilket vi inte ska utan vi ska känna smärtan och genomlida den, tills det är okej att ha känslan.

Emotionell skada är inte annorlunda än fysisk skada.

Sluta fokusera på det som är negativt - kom igen. Sluta! Så brukar många säga som är "spirituella". Och därför gömmer sig folk.

Erkänn därför att dina känslor är sanna och att de gör ont. Då blir vi lite mjukare mot oss själva.

Hur slutar man att spiral neråt? Jo genom att inte hindra sig från att känna den. Om man försöker att bromsa en känsla förstärker man den. Om man sätter broms på att känna kärlek förstärks den med. Då blir den 10 gånger starkare. Vi kanske ska försöka sätta broms på att känna kärlek? Det kan bli en ny undervisning!!

När vi börjar känna något och säger att det inte är okej att känna så får vi problem.

Vi måste sitta länge med känslan tills vi får en äkta rörelse. Vi sitter där tills vi börjar känna att nu räcker det. Tills vi börjar känna lite bättre, så att vi inte tvingar fram "goda" känslor.

En del av dig vill försvara dig och den känner sig inspirerad. Men en annan del av dig känner att den behöver bli försvarad, den sårade delen. Att titta på dig själv och dessa båda delarna, att observera känslan av smärtan, är att vara närvarande med känslan. Du ska bara titta på den och bara titta, du ska inte göra någonting med känslan. Sitt kvar och gör ingenting med den.

Om du känner motstånd brukar en känsla av t ex tyngd komma över dig. Det betyder att du ska gå tillbaka till att fokusera på smärtan. Låt den försvarade delen av dig komma som sällskap till den delen av dig som behöver bli försvarad och stanna kvar med den.

Snart kommer du, ibland redan efter ett par minuter, att känna en enhet.

Då kan du börja se med mer objektiva ögon och du kommer att kunna försvara dig på riktigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar