söndag 13 november 2016

"Jag dog igår"



Hur vet man vad som är viktigast att prioritera i livet just nu? Vad behöver jag göra idag?

Jag har en uppgift att genomföra för att få en push framåt i livet.

Frågorna jag ska försöka att svara på är:

Mitt namn är.. och jag dog igår.
Jag dog på det här sättet:
Vem behöver veta att jag älskar den personen? finns det någon specifik som du behöver berätta det till?
Vad skulle du ha gjort annorlunda under hela din livstid?
Vad skulle du ha gjort annorlunda det här senaste året?
Kom ihåg att du är död och tänker tillbaka på livet.
Vad är du glad över?
Om du hade chans att börja om, idag, vad skulle du få mod till att göra?
Vad betyder dessa svar för dig?

Ok då börjar vi:

Jag heter Pernilla och jag dog igår.
Jag dog av sorg när jag var 85 år. Jag var deprimerad. Jag fick inte leva det liv jag ville leva. Så kände jag i alla fall.

Det kanske är några i Tunisien, t ex Mofida. De flesta känner att jag älskar dem.

Jag skulle inte ha gift mig med första bästa som ville vara med mig. Jag skulle väntat och levt det liv jag ville leva. Ett liv där jag fick experimentera med karriär, vänner och livsstil.
Jag skulle flyttat isär mycket snabbare så jag fick inre frid.
Jag är glad över att jag tog beslutet att flytta tillbaka till Sverige, att jag började följa mitt hjärta och göra vad jag känner att jag vill göra. Jag är glad över att jag är duktig på att utforska mitt inre. Jag känner mer tillit till mig själv.
Jag skulle våga gå min egen väg och följa mitt hjärta snabbare. Nu kompromissar jag för att ära ett löfte jag gav för länge sedan.

Vad kommer människor mest att komma ihåg om mig?
Att jag var omtänksam, men också riktigt skitjobbig. Jag var svår mot dem och jag ville att de skulle utvecklas i samma takt som jag. De kommer komma ihåg att jag tröstade bra. De kommer komma ihåg att jag ville så mycket, men att jag inte höll mina löften, på grund av rädsla för andra konsekvenser. De kommer komma ihåg att jag älskade att läsa och vara själv. Att jag var på dåligt humör och grälade hela tiden. De kommer komma ihåg att jag offrade mycket för familjen. Jag kommer vara känd för att prata mest och avbryta mina planer. (På grund av för lite stöd)

Vilket legacy/arv kommer jag att lämna bakom mig?

Jag hoppas att det arv som jag lämnar bakom mig innebär att folk förstår att man ska följa sitt hjärta, att livet är mer än vad de tror, att de ifrågasätter källor och kunskaper och vetenskap, att de förstår insikten i att trösta människor och vara närvarande med människor. Att de förstår och respekterar människors önskningar och ärar dem. Jag hoppas att de förstår att man kan följa sina drömmar och att det är möjligt och att man kan arbeta sig igenom sina skuggor/rädslor.

Vad betyder dessa svar för mig?

De betyder att jag vet exakt vad jag behöver göra och att det ger mig det stöd jag behöver för att genomföra dem. Jag jobbar redan nu på gräsrotsnivå för att sprida detta, genom både praktiska erfarenheter, men också genom teori. Jag hoppas att jag också kommer att bli känd för att vara en pionjär för detta tänkesätt och en katalysator för människor.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar