måndag 5 december 2016

Jag har problem med tillit


Jag har problem med tillit. Jag litar inte på att andra har mitt bästa för sina ögonen. Jag litar inte heller på att jag håller mina löften i takt med att jag berättar om mina drömmar och vad jag vill göra för att förbättra den här världen. Jag sviker folk och gör dem besvikna.

Jag har försökt att hitta någonting som kan hjälpa mig överkomma denna känsla eftersom jag anser att den ligger till grund för att jag har svårt för att få den kärlek och den energin och de pengarna som jag drömmer om.

Jag tror inte att man är ond om man har pengar. Jag är bara rädd för att göra folk besvikna. Jag är också rädd för att inte leva upp till andras förväntningar. Jag lovar och lovar och lovar och det känns som jag teoretiskt vill, men praktiskt har jag inte energi, pengar eller självförtroende för att följa mina drömmar. Jag har inte tiden att göra allt jag vill för att förbättra den här världen.

Så, var ska jag börja?

Jag känner att det är jag som är ansvarig för hela den världen och om jag inte lyckas med det så har jag svikit inte bara dem men också mig själv.

De andra är såklart ansvariga för sig själva och sina liv. Det är inte min uppgift att ta ansvar för dem. Det var inte profeten Muhammads uppgift heller. Allah har sagt till oss att det inte är vår uppgift att ta ansvar för andra människors synder eller goda gärningar.

Vi kan bara påminna dem.

Så varför är jag så stressad över detta?

Jo, för jag litar inte heller på att människor behandlas väl. Jag litar inte på att alla människor har den kunskapen. Jag litar dock på människors medfödda gåva och medfödda empati som bara kan läras bort, eller läras om.

Så hindret för mig att ta emot miljoner kronor är för att jag känner att jag inte är värd det ansvaret eftersom jag svikit så många gånger. Jag litar inte på att jag säger så pass mycket så att jag inte behöver ta ansvar för andra människors besvikelse över att det jag sagt inte har lett till några framgångar. Det har inte förändrat deras liv så som jag lovar och hoppas.

Jag är rätt dum när jag tänker efter. Det är knappast mitt ansvar att göra varje människa till mitt ansvar. Det är deras eget ansvar. De får skylla sig själva om de inte kan tänka bättre. Jag är alltså rätt arrogant när jag tänker att jag inte har tillit. Jag måste bli mer ödmjuk och tro att människor vet bäst själva. Jag får sluta tro att jag själv vet bäst vad andra människor behöver.
¨
Men kan jag ta emot pengar för saker jag vet inte är en mirakelmedicin för ett bättre liv? Det är det jag har problem med. Jag vill inte att folk ska tänka dåliga tankar om mig. Jag vill att de ska tro att jag är en bra människa.

Att jag är ren, dygdig och snäll.

För jag lider fortfarande av skamkänslor. Skam över mig själv och mitt liv. Jag skäms över mig själv och mina val och mina tankar och allt. Jag är sällan stolt över mig själv och drömmer om att någon ska vara stolt över mig.

Har du någon idé?

Tyckte du om vad du läste? Kommentera nedan. Älskade du det? Prenumerera på mitt nyhetsbrev.

Här är några länkar till andra artiklar jag skrivit:

Gör ingenting förrän du mår bra
Vad hindrar dig från att gå vidare?
Ånger - vilka saker tänker du på om och om igen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar