torsdag 2 mars 2017

Från depression till framgång genom minimalism och feng shui



Jag har redan skrivit ett inlägg idag om depression och hur jag ska använda mig av minimalism för att komma framåt i livet och göra mig av med depression.

Mitt mål är att skapa fokus, genom att minska på saker. Så att jag kan nå mina mål. För just nu är jag alldeles för splittrad och mina saker hjälper mig inte direkt.

Så när jag steg in i området för framgång (i feng shui) som motsvarar min garderob tänkte jag att nu ska det banne mig ske... ett två tre...

Men det den första reaktionen hos mig var

.. försvarsinställning...
...hur ska jag förklara det här för mina barn, min man, min mamma, mina syskon, mina vänner?
..rädsla
...ångest

Jag började få ångest. Den där man börjar andas häftigt och spänna sig och bara släppa taget om allt och rusa ut därifrån.

Så jag gick och torkade håret istället. Har precis tvättat det.
Jag gick och diskade. Jag gick och kokade ägg.
Jag satte mig här för att skriva...

Nu är jag här. Mindre ångest. Mår lite bättre.

Det är inte så att jag inte är bra på att organisera, initiera och avsluta. Mitt problem är att jag ska behöva försvara allting, både för mig själv och för andra för allt jag ska göra mig av med.

Frågor dyker upp.

Ska jag ge bort det till min mamma så att hon kan ta hand om det?
Ska jag ge bort det till second hand?
Ska jag försöka att sälja det på blocket?
Ska jag försöka att annonsera ut det på tradera?
Ska jag ge bort det till de jag känner?
Ska jag slänga det?

Var ska jag börja?

Mina böcker? som jag fått som presenter, som jag kanske vill ha kvar?
Mina gamla leksaker som är över trettio år gamla? Vad ska jag göra med dem?
Mina barn har jag i alla fall lärt att minimalism är det bästa sättet. De håller sina rum minimalistiska och prydliga. Mer eller mindre. Min dotter har mer saker än min son, men det är alldeles lagom för dem. De hinner inte med mer än det de har.

Men jag då?

Jag har samlat på mig en mängd saker. Och nu vet jag inte vad jag ska göra med allting? Ska jag bara sortera det? Det kommer ta tid? Det finns inte ens plats för saker som vi har.

Om jag bara börjar med en enda sak då? Kan det fungera? Klarar min ångest av det?

EN sak.

Bara EN.

Kanske.

Får prova.

Här är länkar till externa webplatser som kan vara bra att besöka för nybörjarminimalister. Alla på engelska.

http://theminimalistvegan.com/becoming-a-minimalist/
http://bemorewithless.com/begin/
http://www.themothermagazine.co.uk/a-minimalist-approach-to-toys/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar